Tillsammans mot Penningtvätt

Under året som gått har nog alla på allvar fått upp ögonen för Penningtvätt och dess penetrering av bankväsendet. Penningtvättslagen har lett till förändrade beteenden hos både de aktörer som utför brottsliga transaktioner och de aktörer, bland annat bankerna, som är en del av systemet som behöver jobba hårt för att stoppa eländet. På ett av onsdagens mest välbesökta seminarier i Sparbankernas Riksförbunds tält i Almedalen diskuterades detta i en panel där bland andra Mirja Herrdin, vd Södra Dalarnas Sparbank, ingick.

– Det som är försvårande i det här är att penningtvätt för gemene man har fram till nu stannat vid, och handlat om, att bankerna har blivit svårare att ha o göra med. Som regional sparbank följer vi ofta kunden från vaggan till graven och vi känner många av våra kunder så pass att vi hälsar med ett Hej Anna eller Hej Anders. Och helt plötsligt måste vi sedan 2017, under Penningtvättslagen, uttryckligen fråga samma kunder en massa närgångna frågor om deras vanor och ekonomi. Om det då samtidigt med den här utfrågningen av den vanliga kunden smäller till och via stora rubriker kablas ut att mångmiljonbelopp i tvättade pengar passerar banksystemet - då undrar ju folk vad vi håller på med. Men för att det inte ska bli ett onyanserat debattklimat i en så oerhört viktig fråga måste man utbilda mycket mer, till exempel genom våra stora medier, i vad det här med penningtvätt är. Misstänkt penningtvätt är belagt med väldigt mycket sekretess och allt som är sekretessbelagt kan man spekulera väldigt mycket kring - och om det finns ett spekulationsforum medialt så kan det här ta olika vägar som gör att det blir svårt för den enskilde kunden att ta ställning till vad det är som egentligen har hänt, menar Mirja. 

– Med finanspolisen har vi alltid haft kontakt och samarbete, men det är klart att vi de senaste åren skärpt upp det. Och även medvetenheten, för det kan nog vara lätt att vara naiv och tro att i en liten sparbank i mitten av Dalarna så förekommer inte de här sakerna. men det är klart att ju mer medvetna vi sparbanker blir, desto duktigare blir vi också på att hantera de här frågorna.

Mirja avrundar med att konstatera att sparbankerna ägnar mycket tid och energi åt att utbilda personalen inom penningtvättsområdet, så att de anställda ute i verksamheten blir bättre på att upptäcka saker som faktiskt inte är normalt.