Realistiska framtidsdrömmar

När Sölvesborg-Mjällby Sparbank ville förändra attityderna kring sparande och lån lät man ortsborna själva pryda annonserna. Richard Karlsson, vd på Sölvesborgs-Mjällby Sparbank berättar hur han ville nå ut till folk lokalt och samtidigt lyfta fram sparande ur ett positivt perspektiv, som en möjlighet att nå sina framtidsdrömmar.

Synen på ansvarsfulla lån och vikten av sparande låg till grund när sparbanksidén föddes. Idag är den frågan mer aktuell än någonsin. Allt fler, främst unga, hamnar i en skuldfälla de har svårt att ta sig ur. Antalet ärenden hos kronofogden växer i takt med att andelen snabba, enkla krediter utan amorteringskrav ökar. Samtidigt har synen på sparande förändrats.

Richard Karlsson har tillsammans med flera kollegor på banken just avslutat en fyra veckor lång turné på kommunens gymnasieskolor.

– Nyckeln till att hindra unga från att hamna i skuldfällan är kunskap. Vi möter många ungdomar som inte vet vad ränta är eller vad en betalningsanmärkning innebär, men de har full koll på vad ett sms-lån är.

Han menar att unga fostras in i ett förhållningssätt där man löser behov och drömmar med hjälp av lån. Införskaffandet av den första egna bostaden är ett typexempel.

– Många ungdomar hoppar över flera steg och när de ska flytta hemifrån söker de samma standard som det tog deras föräldrar år att bygga upp. Det leder till att de lånar för mycket.

Sparbankerna jobbar aktivt med att på olika sätt förändra attityderna kring sparande och ansvarsfulla lån. På Sölvesborgs-Mjällby Sparbank bestämde man sig för att satsa lite extra och sjösatte två lokala kampanjer för att lyfta fram sparande på ett positivt och inspirerande sätt. I kampanjerna Wanted och Framtidsrik lät man helt vanliga Sölves- borgsbor få berätta om sina egna framtidsdrömmar.

– Vi letade efter situationer folk kunde känna igen sig i och sedan tog vi fasta på möjligheterna och drömmarna. Vi ville visa att allt är möjligt och att många gånger sparande är en viktig del för att uppnå det man eftersträvar, säger Richard Karlsson.

I kampanjerna sparade lokalbefolkningen till allt från en tatuering, ett bröllop eller en resa för att studera utomlands.

– Det är så viktigt att vi som sparbank, med den fantastiska organisationsform vi har, fortsätter att ta ett samhällsansvar. Kan vi med det här arbetet få en enda ung människa att förstå hur viktigt det är att betala sina räkningar och bygga upp ett sparande, då har vi åstadkommit mycket, säger Richard Karlsson.

Senast uppdaterad: 
2014-01-10