Hackaton kring frågan: Hur skapar vi framtidens kundmöten?

Swedbank arrangerade ett första Hackaton 8 - 9 december med titeln Prototype the future of banking! Ett hackaton brukar vara benämningen på ett dygn eller helg då programmerare träffas för att programmera och inspireras av varandra i att skriva kod, under fria former.

Tanken med Swedbanks Hackaton var att samla kreativa och engagerade personer för att samla in idéer och tankar kring framtida kundmöten, framförallt i digitala kanaler. Sparbankerna representerades av Christofer Lilja från Sparbanken Nord som till vardags jobbar som privatrådgivare på kontoret i Piteå.

– Det är jätteviktigt att vi får vara med eftersom sparbankerna är en stor beställare av digitala produkter, förklarar Christofer

Hackaton leddes av Fredrik Heghammar och Joe Coppard från företaget Another Tomorrow. Christofer och 21 personer från Swedbank, från olika avdelningar deltog. Det gemensamma för alla är att de har ett stort IT- och teknikintresse. Sex externa personer med en uttalad kreativ förmåga samt skickliga på att agera katalysatorer i innovativa grupper deltog för att inspirera i de lag som de delades in i första dagen.  De externa tillförde framförallt ett annat perspektiv utanför bankvärden.

– Det jag kunde tillföra från sparbankerna är att lösningarna ska kunna gälla för alla banker oavsett avstånd till kunden. Jag har ingen IT-bakgrund utan kom mer med tankar och idéer om användarfunktionalitet.

 

Tävling om bästa idén

Första dagen spånades det på idéer vilket resulterade i ett hundratal, många av dem futuristiska eftersom det handlar om framtidens lösningar. Dag två skulle idéerna trattas ner till sex konkreta idéer, en från varje lag som skulle presenteras inför en  jury från Swedbank bestående av Michael Wolf, Birgitte Bonnesen, Jonas Eriksson, Mikael Björknert, Emanuel Dohi och Lotta Lovén.

Den bästa idén utsågs av juryn och vinnarlaget ska få hjälp att konkretisera och genomföra idén för att sedan presentera den igen. Tyvärr var Christofer inte med i det vinnande laget.

– De flesta idéer handlade om hur vi ska kunna underlätta för kunden så att de får den hjälp de behöver eller att skapa system som är anpassade efter kundens önskemål.

Christofer beskriver dagarna som mycket inspirerande och spännande att höra allas idéer. Det skapade även ett bra kontaktnät.

– Jätteroligt att få påverka framtidens produkter. Skapar inte vi de så gör någon annan det. 

Senast uppdaterad: 
2017-08-17